خانه » روش های موفقیت » در مصاحبه شغلی از این ده اشتباه اجتناب کنید

در مصاحبه شغلی از این ده اشتباه اجتناب کنید

از تحقیقات، ایده‌ها و مشاهدات افراد حرفه‌ای برای جمع آوری این لیست استفاده شده، لیستی از ده اشتباه اساسی که معمولا در مصاحبات استخدامی روی می‌دهند. از آنها پرهیز کنید:

۱٫ دست دادن ضعیف.

افراد حرفه‌ای همیشه این مورد را متذکر می‌شوند. شاید موضوعی پیش‌پاافتاده به‌نظر برسد، اما شُل یا ناجور دست دادن، ناخوشایند است و قطعا این موضوع را می‌فهماند که “برداشت اول” خیلی مهم است. بسیاری از مصاحبه‌کننده‌ها، خیلی زود در مصاحبه، ذهنیت‌شان را درمورد کاندیدا می‌سازند، بنابراین، با یک دست‌دادن مطمئن و محکم، قدم اول را درست بردارید.

۲٫ ظاهر نامناسب.

بازهم موضوع “برداشت اول” مطرح است. فرقی نمی‌کند مربوط به چه شغلی باشد، ظاهر حرفه‌ای داشته باشید و خوب لباش بپوشید. مصاحبه‌کننده‌ها ممکن است معتقد به کلیشه‌ها باشند (مثلا ظاهر شلخته = کار شلخته)

۳٫ کم علاقه نشان دادن.

مصاحبه‌کننده را به خود جذب کنید، تماس چشمی برقرار نمایید، و از خمیازه کشیدن یا بی‌علاقه نشان دادن بپرهیزید. این‌ها شاید رفتارهای کوچکی به‌نظر برسند که اگر واجد شرایط کافی برای ان شغل باشید، نباید اهمیتی به آنها داد، اما یادتان باشد مصاحبه‌کننده‌ها ممکن است تحت تاثیر ظاهر بی‌تفاوت و بی‌علاقه شما قرار گرفته و این‌طور استنباط نمایند که ” کم‌علاقه‌گی = بی‌انگیزه بودن”.

۴٫ جواب‌های خیلی کوتاه و مختصر.

تحقیقات ما درباره مصاحبات شغلی، نشان داد این، رایج‌ترین رفتار منفی در مصاحبات شغلی است، جوابِ یک کلمه‌ای یا پاسخ خیلی مختصر به پرسشی که آشکارا نیاز به جوابی طولانی‌تر دارد، مثلا ” احساس‌تان نسبت به شغل قبلی‌تان چه بود؟”، ” خوب ” جوابی نیست که مصاحبه‌کننده به دنبالش است. از فرصتی که دراختیار دارید برای پاسخ کامل و جامع استفاده نمایید تا نشان دهید کارمندی مشتاق و باانگیزه هستید.

۵٫ عدم شناخت و آگاهی نسبت به شرکت یا سِمت موردنظر.

پیش از مصاحبه، درمورد کمپانی و شغلی که موردنظرتان است آگاهی کسب کنید و آمادگی لازم را داشته باشید. مصاحبه‌کننده‌ها معمولا از شما می‌پرسند که چرا نسبت به این شرکت و حرفه علاقه‌مند هستید و شما باید آماده باشید و بتوانید نشان دهید که مناسب این سِمت و بهترین گزینه برای آن هستید.

۶٫ جواب‌های نامربوط.

همان اندازه که جواب‌های کوتاه، بد هستند، پاسخ‌های نامربوط و ناقص هم نامناسبند. تمرکز داشته باشید و به‌جا و مناسب جواب دهید. مکث کردن برای جمع و جور کردن افکار پیش از پاسخ مستقیم و کامل خوب است، اما جوابی ندهید که همین‌طور ادامه‌دار باشند.

۷٫ شکایت از مشاغل پیشین.

به احتمال زیاد، مصاحبه کننده از شما درباره مشاغل قبلی و علت ترک آنها خواهد پرسید. هرگز از کارفرمای یا شغل قبلی‌تان شکایت نکنید. به‌جای این‌که بگویید آن سازمان یا شغل خوب نبوده یا خسته‌کننده بوده، یک جمله مثبت بکار ببرید (مثلا من به دنبال کاری بودم که چالش‌برانگیزتر بوده و بتوانم بیشتر از مهارت‌هایم درآن استفاده کنم).

۸٫ جملات “سرنوشت‌ساز”.

مطالعات ما درمورد مصاحبه‌های شغلی نشان داد، پاسخ‌هایی از جانب مصاحبه‌شونده‌ها وجود دارند که لزوما منجر به این می‌شوند که مصاحبه‌کننده‌ها سریعا تصمیم به رد کاندیدا بگیرند. بعضی از این جملات سرنوشت‌ساز شامل شکایت درمورد رئیس‌های قبلی، استفاده از جملات توهین آمیز، یا عنوان کردن یک سوء پیشینه یا یک رفتار غیراخلاقی می‌شود.

۹٫ بیان اطلاعات منفی.

درست مانند جملات سرنوشت‌ساز، هرگونه اطلاعات منفی می‌تواند روی تصمیم‌گیری نهایی تاثیر بگذارد. روی توانمندی‌ها و امتیازات‌تان متمرکز شوید و سعی کنید هرجمله منفی را به مثبت تبدیل نمایید.

۱۰٫ ضعف در آداب معاشرت.

مهم است که مبادی آداب بوده و بابت فرصتی که برای‌تان پیش آمده قدردان و مسرور باشید. گفتن “متشکرم” ضروری است، اما لازم است با یک ایمیل کوتاه، مراتب سپاسگزاری‌تان را پیگیری نمایید.

منبع : آلامتو

x

حتما ببینید

هنر داشتن اعتماد به نفس واقعی

اگر از کمبود اعتماد به نفس رنج می‌برید و با وجود داشتن استعداد به رشد ...