خانه » روش های موفقیت » ۳ نحوه برخورد با افراد پرحرف

۳ نحوه برخورد با افراد پرحرف

به گزارش آلامتو به نقل از زومیت؛ همه‌ی ما در طول دوران کاری با همکارانی برخورد داشته‌ایم که بدون توجه به قوانین و شرایط شرکت، با حرف زدن زیاد و طولانی کردن بحث‌ها و صحبت‌های شفاهی، مزاحم کارمان شده‌اند. فرقی ندارد این افراد در مورد مسائل کاری یا شخصی صحبت کنند؛ آن‌ها همیشه راهی برای پرحرفی پیدا می‌کنند. البته اکثر این نوع از کارمندان از مزاحم بودن رفتار خود آگاه نیستند و با این تصور که شما به صحبت‌هایشان علاقه دارید، آن را ادامه می‌دهند. به هر حال کنار آمدن با این افراد و نشان دادن مزاحم بودن پرحرفی‌هایشان، تکنیک خاص خود را می‌طلبد.

افراد پرحرف دسته‌بندی‌های متنوع دارند. نحوه‌ی برخورد با این افراد نیز به این دسته‌بندی بستگی دارد و در انتخاب روش باید با دقت برخورد کرد. در ادامه‌ی این مطلب ما به معرفی دسته‌بندی افراد پرحرف و راه‌های برخورد با آن‌ها پرداخته‌ایم.

۱. بی‌توجه به عرف اجتماعی

این نوع از افراد مکالمه‌ی خود را با مسئله‌ای مرتبط با کار شروع می‌کنند. آن‌ها موضوعی که در حیطه‌ی کاری شما مهم است برای شروع مکالمه انتخاب می‌کنند. اتفاق ناخوشایند زمانی می‌افتد که مکالمه‌ی کاری تمام می‌شود و مخاطب صحبت را تمام نمی‌کند و با موضوعات متفرقه وقت شما را می‌گیرد. این مکالمه‌های اضافه بعضا خوشایند نیز هستند؛ اما وقتی برای انجام وظیفه‌ای در تنگنای زمانی قرار دارید، طول کشیدن مکالمه شما را به هم خواهد ریخت.

احتمالا تاکنون روش‌های متعدد غیر مستقیمی برای مقابله با این افراد به کار گرفته‌اید. نگاه کردن به ساعت، تلاش برای اتمام مکالمه، خارج شدن از موضوع و بسیاری روش‌های دیگر، هیچ کدام در مقابله با این افراد کاربردی نیستند. در واقع آن‌ها به عمد یا سهوا، متوجه عرف اجتماعی نیستند و تلاش‌های شما در هر حال بی نتیجه است.

راه حل برخورد با این افراد، روش مستقیم است. با رعایت احترام باید به آن‌ها گوشزد کنید که کار و وظیفه‌ای برای انجام دارید و ادامه‌ی مکالمه‌ی غیر ضروری را در زمان دیگری دنبال خواهید کرد. حتی اگر آن‌ها ناراحت شوند، چاره‌ای جز این ندارید. مطمئمن باشید اگر طول کشیدن مکالمه از طرف آن‌ها سهوی باشد، از کلام صریح شما ناراحت نخواهند شد.

۲. شاکی و نگران

برخی از کارمندان همیشه از شرایط کار ناراضی هستند. هر اتفاق کوچک شرکت در نظر آن‌ها بحران است و شغلشان را با خطر مواجه می‌کند. آن‌ها از هر مسئله‌ی کوچک برای صحبت‌های طولانی و شکایت‌گونه‌ی خود استفاده می‌کنند. همراه شدن با این افراد و تأیید نگرانی‌هایشان، انرژی آن‌ها را بیشتر و مکالمه را طولانی‌تر می‌کند.

برای برخورد با این افراد کافی است انرژی و اکسیژن لازم را از آن‌ها بگیرید. انرژی آن‌ها از تأیید جذب می‌شود. اگر شما در ابتدای طرح موضوع به این نکته اشاره کنید که از کار خود لذت می‌برید و مشکل پیش‌آمده به هیچ وجه شما را نگران نمی‌کند، مخاطب را خلع سلاح خواهید کرد.

۳. تنها و نیازمند دوست

همه‌ی ما در زندگی نیازمند برقراری ارتباط و مکالمه هستیم. برخی از همکاران ما به خاطر شرایط کاری یا خانوادگی، شانس صحبت کردن با هم‌سالان و هم‌نوعان خود را ندارند. آن‌ها در محیط شرکت به دنبال دوستانی هستند که بتوانند هرازچندگاهی مکالمه‌ای با آن‌ها ترتیب دهند. به خاطر داشته باشید که دوست شدن با این دوستان نیاز به دقت بالایی دارد. در ابتدا باید آن‌ها را قبول کنید؛ چرا که خود شما هم نیاز به دوست و هم‌صحبت دارید. از طرفی ممکن است روزی شما تنها شوید و به این همکار خود نیاز پیدا کنید.

برای حفظ این دوستان در کنار رعایت زمان کاری، بهتر است زمان مشخصی برای مکالمه با آن‌ها مشخص کنید. پیش از شروع مکالمه، زمان آن را گوشزد کنید و بگویید که بعد از جلسه‌ی دوستانه، کار مهمی دارید. حتی آن کار را برای این دوستتان توضیح دهید تا نگرانی خاصی ایجاد نشود.

نکته‌ی نهایی در این مورد این است که گاهی به رفتار خودتان هم توجه کنید. برخی اوقات انسان متوجه طولانی شدن مکالمه و صحبت‌هایش نمی‌شود. ممکن است گاهی شما نقش همکار پرحرف را بازی کنید. در این موارد بهتر است از همکاران بخواهید در صورتی که صحبت به درازا کشید، به شما گوشزد کنند. در نهایت به یاد داشته باشید که بدترین رفتار با افراد پرحرف، قطع کردن صحبت آنان با بی‌ادبی است.

 

منبع : آلامتو