خانه » سلامتی و بهداشت » نکاتی ساده برای فصل سرماخوردگی

نکاتی ساده برای فصل سرماخوردگی

سلامت نیوز: با آمدن فصل پاییز، این امکان وجود دارد که بسیاری از ما دچار سرماخوردگی‌های خفیف یا شدید شویم و درنتیجه باید خود را برای مواجهه با فصل زمستان آماده کنیم. بر اساس آمار سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، نزدیک به ۲۰ درصد از جمعیت آمریکا در فصول سرد دچار سرماخوردگی می‌شوند. از سوی دیگر و بر اساس راهنمای انستیتوی ملی بهداشت آمریکا این جمعیت معادل یک میلیارد نفر در سال را شامل می‌شود، اما سوال اینجاست که جز شستن دست‌ها، ما می‌توانیم چه‌کارهای دیگری برای پیشگیری از سرماخوردگی انجام دهیم؟ اجازه دهید نگاهی به برخی از ساده‌ترین راهکارهایی بیندازیم که می‌تواند ما را در طول فصول سرد سالم نگاه دارد:

از خوردن بیش‌ازحد ویتامین C پرهیز کنید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سپید، بیشتر افراد سرماخورده فکر می‌کنند با خوردن میزان بالای ویتامین C، می‌توانند با آن مبارزه کنند. در حقیقت خوردن ۹۰ میلی‌گرم ویتامین C روزانه می‌تواند سیستم ایمنی فرد را در بهترین موقعیت خود قرار دهد. خوردن میزان لازم ویتامین C نه‌تنها در فصول سرد که در سایر فصل‌های سال نیز می‌تواند برای سلامتی مفید باشد، اما اگرچه ویتامین C می‌تواند دوره سرماخوردگی را کاهش دهد، اما این در صورتی اتفاق می‌افتد که شما در دوره‌های قبلی پیش از سرماخوردگی نیز میزان لازم را مصرف کرده باشید. مواد غذایی غنی از ویتامین C، شامل گریپ‌فروت، توت‌فرنگی و فلفل‌های دلمه‌های شیرین است.

خوردن غذاهای دریایی را فراموش نکنید

دستورالعمل‌های پیشنهادی بسیاری از مراکز بهداشتی، دستکم توصیه خوردن غذای دریایی را دو بار در هفته پیشنهاد می‌دهند. این مسئله به‌طور ویژه درباره زنان باردار و زنانی که در دوره شیردهی به سر می‌برند و همین‌طور خردسالان اهمیت دارد. ماهی‌ها، منبع عالی اسیدهای چرب امگا ۳ به شمار می‌روند، آنها سرشار از مواد طبیعی ضدالتهابی هستند که می‌توانند در مبارزه با ویروس سرماخوردگی موثر واقع شوند، استخوان‌ها را محکم سازند و حتی نشانه‌ه ای افسردگی را تخفیف دهند. یکی از تحقیقات اخیر که در مجله روانشناسی آمریکا منتشر شده، نشان می‌دهد ۶ درصد از جمعیت آمریکا، به‌خصوص کسانی که در ایالت‌های شمالی زندگی می‌کنند، به خاطر کمبود نور آفتاب دچار افسردگی فصلی می‌شوند. یک متا آنالیز (فرا تحلیل) نشان می‌دهد اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توانند نشانه‌های افسردگی را بهبود بخشند. در ماه‌های سرد سال ما لباس‌های زیادی می‌پوشیم و بدن ما گرایشی به تولید ویتامین D از خود نشان نمی‌دهد. خوردن ماهی، در ماه‌های سرد یک راهکار مناسب برای کمک به مصرف ویتامین D موردنیاز بدن است. در ضمن اینکه ویتامین D موجود در ماهی، جذب کلسیم، مستحکم نگاه‌داشتن استخوان‌ها را نیز در پی دارد. شما می‌توانید از این روش‌های خوشمزه و آسان برای گنجاندن ماهی در برنامه غذایی‌تان استفاده کنید.

مثل یک ایتالیایی غذا بخورید

ماهی تُن را به پاستای موردعلاقه‌تان اضافه کنید. به خاطر داشته باشید استفاده از گوجه‌فرنگی به شما این امکان را می‌دهد تا از ویتامین C به بهترین وجهی در بدنتان استفاده کنید.

مرکبات، روز خاکستری‌تان را درخشان می‌سازد

درست کردن یک سالاد ساده با استفاده از مرکبات، غذاهای دریایی با پیاز قرمز خردشده و فلفل دلمه‌ای‌های رنگارنگ، ذرت و آب‌لیموی تازه و کمی فلفل چیلی برای داشتن روی (زینک) بیشتر در غذا، یکی از راهکارهای عالی برای تهیه یک غذای زمستانی است.

منوی مناسب این روزها ماهی آزاد، کوینولا و بارهنگ

۲ قاشق غذاخوری روغن کانولا، ۲/۱ قاشق چای‌خوری سیر خردشده، ۲۵۰ گرم فیله ماهی آزاد تازه یا یخ‌زده، ۸/۱ قاشق چای‌خوری زیره سبز، ۴/۱ قاشق چای‌خوری فلفل، یک عدد پیاز قرمز خردشده، سه عدد پیازچه که به‌صورت ریز خردشده، ۲/۱ پیمانه برگ‌های گشنیز خردشده، یک پیمانه کوینولای پخته‌شده، یک عدد بارهنگ پخته و خردشده.

دستورالعمل برای ۴ نفر : در یک ماهیتابه متوسط که یک قاشق روغن کانولا در آن ریخته شده است، سیر را می‌ریزیم و می‌گذاریم برای یک دقیقه در روغن تفت بخورد. ماهی آزاد، زیره و فلفل را به آن اضافه می‌کنیم. ماهی آزاد را ۸ تا ۱۰ دقیقه تفت می‌دهیم تا ماهی کاملا بپزد. بعد از پخت ماهی را از ماهیتابه جدا کنید و آن را به قطعات کوچک تقسیم کنید. باقیمانده روغن کانولا را به ماهیتابه بیفزایید. پیاز قرمز، پیازچه‌ها، فلفل دلمه‌ای و گشنیز را اضافه کنید و برای ۳ تا ۵ دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید تا این مواد به‌آرامی نرم شوند. به‌آرامی آنها را با کوینولای پخته‌شده و بارهنگ ترکیب کنید. ظرف را از روی حرارت بردارید و با برشی از آواکادو تزئین و میل کنید.

شاید بد نباشد بدانید کوینولا، یکی از غلات سرشار از پروتئین و بهترین جایگزین برای برنج به شمار می‌رود. این دانه گیاهی، غنی از اسیدآمینه و ماده‌ای عالی برای عضله است.

منبع : سلامت نیو

x

حتما ببینید

خواص ماش

لوبیای مانگ (Vigna radiata) دانه کوچک و سبزی است که به خانواده حبوبات تعلق دارد. ...