خانه » روش های موفقیت » چه طور سریع تر و هوشمندانه تر کار کنیم

چه طور سریع تر و هوشمندانه تر کار کنیم

همان طور که یک ضرب المثل قدیمی می گوید: «هوشمندانه تر کار کن، نه سخت تر.» اما واقعاً این به چه معنا است؟ وقتی کارهای فوری و ضرب الاجلی در پیش است، رئیس شما بالای سرتان می چرخد و ارباب رجوع نیز در کنار شما حاضر است. پس چه طور تمرکز خود را از دست نمی دهید و همه کارها را درست انجام می دهید؟ چه طور نتایج خوب از خود به جا می گذارید، حتی وقتی در کوران استرس قرار دارید؟

گاهی اوقات می دانیم چه کار کنیم، اما حواسمان پرت می شود و یا بار اضافه بر دوش خود قرار می دهیم. همه کارها در اولویت به نظر می رسد و مشخص نیست چه زمانی باید شروع کنیم و استراحت داشته باشیم. بدین شکل پیش رفتن، باعث می شود از کار دل زده شویم و بیماری و خستگی برایمان پیش آید و در نهایت نتوانیم هیچ کاری را انجام دهیم.

کار مؤثرتر، نیازمند اراده، ایستادگی و تمرکز زیاد است و دوری از افراد وقت تلف کن به شما فرصت لذت بردن از ثمرات کارتان را می دهد. این ۱۰ مورد به شما کمک می کند تا سریع تر و هوشمندانه تر کار کنید:

۱- ساختار

برنامه ریزی با استفاده از ابزارهای بهره وری و قرار دادن آن روی تقویم، می تواند کمک کند. با تقسیم وظایف به کارهای ریز و قابل مدیریت، به سمت موفقیت پیش بروید و بدین ترتیب متوجه می شوید کدام کار در اولویت قرار دارد. از طرفی نیز مواظب سلامتی خودتان هم باشید یعنی خوب غذا بخورید، ورزش کنید، استراحت کنید و به آرامش خود فکر کنید. نادیده گرفتن سلامتی و کار بیش از حد، باعث از دست رفتن اثر بخشی تان می شود.

۲- هم زمان چند کار را انجام ندهید

تصور غلطی وجود دارد که بهره وری، «انجام کارهای زیاد به صورت هم زمان» است. اما این کار فقط باعث می شود تمرکز کافی نداشته و مدام از این سو به آن سو بروید و حس کنید هیچ وقت نمی توانید کاری را به پایان برسانید. یک تایمر بردارید و در بازه های ۹۰ دقیقه ای کار کنید. روی یک هدف در مدت زمان ۹۰ دقیقه و یا تا حتی زمانی که به اتمام برسد، کار کنید. سپس کمی استراحت کنید و به همین ترتیب پیش بروید.

۳- ضرورت، الزاما به معنای مهم بودن نیست

فکر کردن به ضرورت ها ممکن است حس «ترس» به دنبال داشته باشد. اگر می دانید مسأله ای مهم نیست، اولویت بندی کنید و اول کارهای مهم تر را انجام دهید. شما خوب می دانید چه طور اولویت بندی کنید و کارهای تان را سر و سامان بدهید. پس به ندای درونی خودتان گوش دهید.

۴- خاموشش کن

تلفن تان را خاموش کنید تا مدام درگیر اعلان های آن نشوید. اگر لازم شد یک پاسخ گوی خودکار برای آن تنظیم کنید، ولی در کل آن را برای جلوگیری از حواس پرتی خاموش کنید. وقتی روی کاری که انجام می دهید تمرکز کنید، کارهای بیشتری را هم می توانید به اتمام برسانید. وقتی کارهای تان تمام شد، می توانید به همه ی تماس های بی پاسخ و پیام ها جواب دهید.

۵- زمان استراحت داشته باشید

از جای خود بلند شوید، چرخی بزنید و نرمش کنید. اگر زیاد به صفحه ی کامپیوتر خیره شوید، سردرد و خستگی چشم به سراغتان می آید. یک چرخی بیرون بزنید و با روحیه و انرژی به سراغ کار خود برگردید.

۶- قانون بستن در

ورود و خروج افراد به دفترتان در بهره وری شما وقفه ایجاد می کند و هر بار باید تمرکز خود را دوباره به دست آورید. ساعت اداری داشته و به آن ها پایبند باشید. در ساعات اداری، از پذیرفتن دوستان و کسانی که تمرکز شما را به هم می زنند و بهره وری شما را پایین می آورند، اجتناب کنید.

۷- چشم به پاداش داشته باشید

هدف نهایی را در ذهن داشته باشید. حس اتمام کارتان را تصور کنید. اگر مرد عمل باشید، در مسیر درست قرار گرفته اید. تمرکز بر نتیجه ی نهایی، هدف نهایی را در ذهن شما حک می کند و بدین صورت مسائل جزئی و یا کمال گرایی نمی تواند خللی در روند کارهای تان ایجاد کند.

۸- موفقیت های کوچک را جشن بگیرید

پروژه ها مراحل زیادی تا اتمام دارند. پروژه هایتان را به قسمت های کوچک تر تقسیم کنید و هر بار که قسمتی از آن را انجام دادید، شادی کنید. به جای آن که خود را برای کارهایی که تا به حال انجام نداده اید سرزنش کنید، قدر دان کارهایی که انجام داده اید باشید تا اعتماد به نفستان افزایش یابد.

۹- «نه» گفتن

بیش از حد احساس تعهد نکنید. وقتی کاری فوری و ضرب الاجلی نزدیک است، تا اتمام پروژه ی فعلی تان، هیچ کار دیگری را قبول نکنید. مردم را چشم انتظار نگذارید. به آن ها بگویید وقتی سرتان خلوت شد با آن ها تماس می گیرید. قبول هر کار دیگر، باعث از دست رفتن تمرکزتان می شود و به شما حس ناتوانی و گیجی می دهد.

۱۰- دیگر نگویید که «من سرم شلوغ است»

ناله کردن فقط به خودتان و اطرافیان تان حس بدی می دهد. به جای این که بگویید «سرم شلوغ است»، بگویید «به پایان پروژه و دست یابی به اهدافم نزدیک شده ام.» این طرز فکر برای ادامه ی کار به شما انگیزه می دهد.

منبع : iranvis.com

x

حتما ببینید

برند سازی با ۱۶ نکته ارزشمند؛ چطور اعتماد به برند را به وجود آوریم؟

هر کسب و کاری باید به دنبال جلب رضایت و اعتماد مشتریان خود باشد. اگر ...